Db., 2020. 08. 23. (v)
Ján 6,48
Ő az élet kenyere
- 08 -
Ige:
Ján 6:48 Én vagyok az életnek kenyere.
Bevezetés:
Folytatjuk a testben megjelent Istenről, azaz J. Kr.-ról a sorozatot. Sorra vesszük azokat az Igéket, ami így kezdődik: Én vagyok, és utána megjelöli, hogy ki Ő. Itt azt mondja, hogy Ő az életnek kenyere.
Ezt ne úgy értsük, hogy Ő az élet kenyere, és semmi más. Hiszen sok mást is mondott magáról: Világ világossága, ajtó, jó pásztor, stb. Ezek a mondásai az Ő isteni sokoldalúságát tárják fel.
Nézzük meg, mit jelent ez, hogy Ő az élet kenyere!
1.) Előzmények
Az Úr Jézus megszaporította a kenyeret, és sok ezren jóllaktak. Ezek az emberek másnap is szerettek volna jóllakni, és ezért keresték Őt. Emlékeztették az Urat, hogy atyáik évekig mannát ettek a pusztában, és valami hasonló jelet akartak Jézustól is látni. Az Úr azonban arról beszélt nekik, hogy atyáik meghaltak, mert a manna nem igazi mennyei kenyér volt, az csak a testük táplálására szolgált. Az Atya azonban igazi mennyei kenyeret ad nekik. Olyat, ami életet ad a világnak. És Ő az élet kenyere!
Ján 6:35 Jézus pedig monda nekik: Én vagyok az életnek ama kenyere; aki hozzám jő, semmiképpen meg nem éhezik, és aki hisz bennem, meg nem szomjúhozik soha.
Ján 6,55-56: Mert az én testem bizony étel és az én vérem bizony ital. Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, az énbennem lakozik és én is abban. Ezt nem értették. Hogyan lehet az Ő teste kenyér, sőt a vére ital? Ez ma is sok embernek nehéz kérdés. De vegyük sorba, mit mondott ezzel az Úr?
2.) Hogyan ehetjük Jézus testét, és ihatjuk a vérét?
Nagyon fontos kérdés, mert az Úr azt mondta Ján 6,53: Bizony,
bizony mondom nektek: Ha nem eszitek az ember Fiának testét, és nem isszátok az ő vérét, nincs élet bennetek.
(1) Nyilván nem szó szerint kell érteni, mert soha senki nem evett J. Kr. testéből, és nem ivott a véréből. Ez képtelenség, és a törvény is tiltotta a vér evését.
(2) Az úrvacsorai kenyér és a bor lenne az Ő teste és vére? Luk 22:19-20 És minekutána a kenyeret vette, hálákat adván megszegé, és adá nekik, mondván: Ez az én testem, mely ti értetek adatik: ezt cselekedjétek az én emlékezetemre. Hasonlóképpen a pohárt is, minekutána vacsorált, ezt mondván: E pohár amaz új szövetség az én véremben, mely ti értetek kiontatik. Sokan gondolják azt, hogy ha úrvacsorát vesznek, akkor magát J. Kr.-t veszik magukhoz, és ezzel az örök életet. De ez tévedés. Hiszen, amikor az úrvacsorát szerezte, még nem áldoztatott meg. Márpedig azt mondta: Ján 6:51b És az a kenyér pedig, amelyet én adok, az én testem, amelyet én adok a világ életéért. Az a kenyér és bor nem lehetett az Ő teste és vére, mert nem azt adta a világ életéért, hanem az igazi testét és vérét. Az csak jelképe volt az igazinak. Emlékeztető az Úr halálára. Luk 22,19: Ld. előbb !
(3) Akkor hát hogyan ehetjük a testét és ihatjuk a vérét? Állítsunk egymás mellé két igeverset, és azonnal érthető lesz. Ján 6,47: Bizony, bizony mondom nektek: Aki énbennem hisz, örök élete van annak. Ján 6,54: Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, örök élete van annak. Kinek van örök élete? Aki hisz J. Kr.-ban. Illetve: Aki eszi a testét és issza a vérét. Tehát az Úr testét enni és vérét inni azt jelenti, hogy hinni Benne. Ezt más Igék is megerősítik: Ján 3:36a Aki hisz a Fiúban, örök élete van. Nézzük meg ezt részletesebben!
3.) Isten Szava, Igéje is kenyér
Az Urat azzal is kísértette a Sátán, hogy változtassa a köveket kenyerekké: Luk 4:4 Jézus pedig felele neki, mondván: Meg van írva, hogy nemcsak kenyérrel él az ember, hanem az Istennek minden igéjével. Vagyis az Ige, Isten Szava kenyér. Elsősorban a szellemünknek, azon keresztül a lelkünknek, sőt a testünknek is!
Ján 1:14 És az Ige testté lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét), aki teljes vala kegyelemmel és igazsággal.
J. Kr. a testté lett Ige. Ő nemcsak testben megjelent Isten, hanem a testté lett Ige, a testté lett Isten Szava is. Dávid azt írja Zsolt 29:4-5 Az Úr szava erős; az Úr szava fenséges. Az Úr szava cédrusokat tördel… Isten hatalma szavával teremtette a mindenséget. Isten Szava, Igéje a Fiú, Aki Jézusban testté lett. Ő maga mondta a Ján 6:51a: Én vagyok amaz élő kenyér, amely a mennyből szállott alá. De nemcsak élő kenyér, hanem életet adó kenyér is: Ján 6:33 Mert az az Istennek kenyere, amely mennyből száll alá, és életet ad a világnak.
2Kor 1:20 Mert Istennek valamennyi ígérete ő benne [lett] igenné [és] ő benne
[lett] Ámenné. Amit Isten ígért, az Ő Szava, Igéje, Kr.-ban teljesedett be. A világ felől, az emberek felől Istennek jó ígéretei vannak. Pl. Ábrahámnak azt mondta: 1Móz 22:18 És megáldatnak a te magodban a földnek minden nemzetségei. És mikor az Ige testté lett, azért lett kenyérré, hogy életet hozzon az egész világnak.
Úgy olvastuk, hogy teljes vala kegyelemmel és igazsággal. Felénk, bűnösök felé kegyelmes volt, mert Isten igazságáért, és a mi megigazulásunkért vállalta a halált.
Tehát aki elhiszi az Igét, az hisz J. Kr.-ban is. Az Igét úgy fogadjuk be, hogy elhisszük, és ezzel együtt Krisztust fogadjuk be, mert Ő az Ige. Az Igével táplálkozva ehetjük az Úr Jézus testét, és ihatjuk az Ő vérét.
4.) Kenyér az éhezőnek kell
Ahogyan földi, fizikai viszonylatban is az éhes ember értékeli a kenyeret, úgy van ez az Úr Jézussal, a mennyei kenyérrel is. Ézs 55:10-11-ben olvassuk, hogy Isten magot ad a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek. Így lesz az én beszédem, amely számból kimegy… J. Kr. és az Ige annak az embernek kell, aki rádöbben a bűneire, elveszett állapotára, és bűnbánatra jut. A bűnei miatt összetört ember sóvárog, megoldásra éhezik, végeredményben Kr.-t keresi. Aki még nem tört össze a bűnei súlya alatt, annak hiába kínáljuk J. Kr.-t. Péld 27:7 A jóllakott ember még a lépesmézet is megtapodja; de az éhes embernek minden keserű édes.
A bűnei miatt összetört embernek az is édes, ha az Úr megdorgálja, ha szembesíti az addigi életével. Nem bánja, csak szóljon hozzá az Úr, mert ha szól, akkor az Ige már mennyei kenyér a számára. (Jónás- Ninive)
Valaki egyszer így fogalmazta meg: „A bűnbánat az éhség, a hit a megnyitott száj, és Kr. az életet jelentő eledel.” Valóban így van. Kr. utáni éhsége a bűnbánó embernek van. Az ilyen embernek Kr. felé kinyújtott keze, és Kr. befogadására megnyitott szája az ő hite.
A bűnbánatról egy kicsit bővebben is szólok, mert ezzel indul el a megoldás. Sajnos a bűnbánatot sokan nem tartják fontosnak. Az újfajta, könnyű evangélium csak akadálynak látja a bűnbánatot! Pedig az élet kenyere után csak a bűnbánó ember nyújtja ki a kezét.
A bűnbánat átjárja az ember értelmét, érzelmi- és akaratvilágát.
Az értelmemben a bűnbánat a bűn ismeretét jelenti. Tehát nem homályosan, nem általánosan fogom fel. Nem úgy, hogy hát „bűnösök vagyunk, minden ember bűnös”, hanem tudom, konkrétan, mik a bűneim. Dávid így mondta: Zsolt 51:5 Mert ismerem az én bűneimet, és az én vétkem szüntelen előttem [forog]..
Az érzelmemben a bűnbánat fájdalmat és szomorúságot jelent. Nem csak tudomásul veszem hideg fejjel, hogy bűnös vagyok, hanem a bűneim fájnak és elszomorítanak, jajgatok. Dávid azt mondta: Zsolt 32:3-4 megavultak csontjaim a napestig való jajgatás miatt. Míg éjjel-nappal rám nehezedék kezed, életerőm ellankadt, mintegy a nyár hevében.
Az akaratomban pedig megfordulást jelent. Hátat fordítok a bűnös életnek. Nem akarok tovább bűnben élni. Kr. felé fordulok, és Hozzá közeledem, mert tudom, hogy nincs más segítség. Nélküle végem van. Úgy teszek, ahogy a tékozló fiú tette: Hazament, mondván: Az én atyámnak mily sok bérese bővölködik kenyérben, én pedig éhen halok meg! Nem elég keseregni, az Úrhoz kell menni.
5.) A kenyér akkor használ, ha megesszük
Terített asztal mellett is éhen lehet halni, ha nem esszük meg az ételt. Itt az Ige, itt van Kr., de ha nem esszük meg, ha nem hiszünk Benne, ha nem bízzuk Rá magunkat, akkor hiába.
Az éhezőnek kenyeret kell adni, nem tudományos értekezést a kenyérről. J. Kr.-ról és az Igéről nem okoskodni, nem vitatkozni kell, hanem befogadni, elhinni.
A kenyér nem ínyencség, nem édesség! Az Igében és J. Kr.-ban ne szenzációs, soha nem hallott érdekességeket keressünk, hanem higgyünk Benne!
Sőt néha nehéz kenyeret ad az Úr. Olv. 4Móz 14,9-9. Az ellenség nekünk olyan, mint a kenyér. A harcokban megerősödünk. A győzelem biztos, mert az ellenség nem eszi az élet kenyerét, ezért erejét veszti. Olv. Ézs 54,16 és Ézs 44,12.
Befejezés:
J. Kr. az élet kenyere. Az is beszédes, hogy Betlehemben született. Jelentése: Kenyér háza. Őt kell „megennünk”, vagyis magunkba fogadni. Hogyan? Úgy, hogy elhisszük az Igét, mert az Róla szól, sőt Ő az Ige. Mert az Ige mennyből való, az Atyától jött, ahogyan J. Kr. is. Az Ige a befogadható, az elfogyasztható, a megehető és megiható J. Kr. Hiszen Ő a testté lett az Ige.
Amikor azt mondja, hogy Ő a mennyből alászállott kenyér, és együk az Ő testét, és igyuk az Ő vérét, akkor ez azt jelenti, hogy higgyünk Benne. Az Úr Jézus mennybe ment, de Igéje itt van. Éljünk, táplálkozzunk vele, és akkor Krisztust, a mennyből alászállott kenyeret esszük, az élet kenyerét, az életet adó kenyeret.
Ámen